torstaina, huhtikuuta 19, 2007

Asperger ja koululaitos

Tampereen käräjäoikeudessa pohditaan parhaillaan, onko oppilasta läimäyttänyt opettaja syyllistynyt pahoinpitelyyn ja virkavelvollisuuden rikkomiseen.

Oppilaalla on Asperger-syndrooma.

Oikeuden istunnossa tuotiin esille se, että pojalla on Asperger-syndrooma. Se ilmenee tyypillisesti levottomana käytöksenä, joskus myös väkivaltaisuutena.

Poika oli kuitenkin sijoitettu 20 oppilaan luokkaan, jossa oli sekä viidennen että kuudennen luokan oppilaita. (Aamulehti)


Aamulehden mukaan pojalle oli ehty henkilökohtainen opetusohjelma, jota kuitenkaan ei toteutettu, vaan poika sijoitettiin 20 oppilaan luokkaan. Poika ei pysynyt muun luokan mukana, vaan opettaja joutui opastamaan häntä henkilökohtaisesti joka tehtävässä. Kun poika hermostui, hän löi kirjan kiinni, vaelsi pitkin luokkaa ja teki vahinkoa. Opettaja joutui usein pitelemään poika asylissäänn, ettei tämä vahingoittaisi itseään tai muita.

Eräänä vaikeana päivänä poika alkoi hajottaa paikkoja, mm. kangaspuiden lankoja. Opettaja tarttui häntä leuasta saadakseen pojan katsomaan silmiin. Opettajan pinna paloi ja hän läimäytti poikaa poskelle.

Opettaja jäi kahden kuukauden sairauslomalle eikä enää opeta koulussa. Poika siirrettiin (lopultakin!) erityisluokalle. Isä vaatii opettajalle rangaistusta. "Läimäys on läimäys."

Isä vaati oikeudessa opettajalta 200 euron korvausta pojan kivusta ja kärsimyksestä. Käräjäoikeus antaa tuomion noin kolmen viikon kuluttua. (Aamulehti)


Opettajalla oli luokassaan kaikkiaan 20 oppilasta, joista kaksi oli mukautetussa opetuksessa ja seitsemän tarvitsi muita tukitoimia.

- Kun poika raivostui, hän saattoi potkia tuolit ja pulpetit kumoon. Joskus jouduin pitämään häntä syliotteessa koko välitunnin. Kun hän riehaantui, yksi tunti meni tilanteen selvittämiseen ja toinen rauhoittumiseen, opettaja kertoi.

Pari kertaa koululta jouduttiin soittamaan vanhemmille, jotta he hakisivat pojan kotiin kesken koulupäivän. (IL)

Eihän lapsia saa läimiä, mutta mitä ajattelee koulu, joka sallii tällaisen tilanteen kehittyvän näin pahaksi? Yhdeksän oppilasta luokassa tarvitsee tukitoimia, 11 joutuu tulemaan kaiken tämän keskellä toimeen ja oppimaan jotakin, ja opettaja hoitaa yhdistettyä poliisin, sairaanhoitajan, psykiatrin ja vanginvartijan työtä opettamisen sijasta. Ja menetti hermonsa, työnsä ja mahdollisesti 200 euroa rahaa.

8 Comments:

Anonymous Antti said...

Minulla ei ole mitään tietoa, että minkälainen tämä Asperger-syndrooma on ja mistä se johtuu, mutta siitä huolimatta on uskomatonta, että tuollainen läimäytys menee oikeuteen asti.

Kummalliseksi on maailma mennyt.

1:30 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Uskomatonta, millaisissa olosuhteissa opettajat joutuvat toimimaan! Ne, jotka noista olosuhteista vastaavat, pitäisi minun oikeustajuni mukaan viedä oikeuteen.
Mutta uusi hallitushan korjaa nyt kaiken, eikö se niin ollut...

3:47 ap.  
Blogger Mette said...

Anteeksi, Antti. Minun olisi pitänyt panna linkki Aspergeriin. Tila on minulle tuttu, koska lähiomaisessa sitä epäiltiin (lopulta löytyi eri diagnoosi) ja luin aiheesta paljon ja osallistuin myös asperger-nettikeskusteluun.
Tästä linkistä löytyy paljonkin Asperger-asiaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_syndrooma

8:26 ap.  
Blogger Erastotenes Aleksandrialainen said...

Pahinta tässä on, että kasvatustieteessä vallitsee nykyään "inkluusiota" kannattava suuntaus, jonka mukaan erityisoppilaiden sijoittaminen erityisluokille eristää nämä yhteiskunnasta ja leimaa heidät huonommiksi. Lääkkeeksi esitetään "inkluusiota", jossa oppilaat liitetään osaksi normaalia opetusryhmää.

Ajatus on kaunis, ja sen kannattajat korostavat, että opetusryhmän pitää olla pieni. Käytännössä inklusionistit antavat kunnille näennäistieteellisen perustelun erityisopetuksen vähentämiseen. Erityisoppilaat laitetaan tavallisille luokille lisäämättä resursseja. Muutosta vastustavat opettajat leimataan kovien arvojen kannattajiksi, jotka haluavat eristää erityisopetusta tarvitsevat lapset. Tulos on kaamea, kuten näkyy.

2:54 ip.  
Anonymous Hanu said...

Helsingin Sanomat raportoi 11.5. tästä tapauksesta: "Käräjäoikeus vapautti poikaa lyöneen opettajan" Lehden mukaan poika oli hankaloittanut luokan toimia ja häirinnyt opetusta monin tavoin koko päivän ajan, huoritellut opettajaa jne. Läimäyksen jälkeen opettaja oli pyytänyt pojalta anteeksi.

Seuraus tapahtuneesta: Opettaja siirrettiin toiseen kouluun. Hän sai maksettavakseen 200 €:n vahingonkorvauksen ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Vapautettiin...?

Miksi kukaan ei kirjoita ja ole huolestunut tämän luokan 20 muun oppilaan oikeudesta saada opetusta. Ei häirikkökäyttäytyminen luokassa ole pelkästään häirikön oikeuksien ja opettajan käyttäytymisen välinen asia.
Hanu

6:35 ip.  
Anonymous jebi said...

Lopputulos tapauksen saaman julkisuuden vuoksi oli kuitenkin hyvä! Poika pääsi erityisopetukseen ja luokan työrauha parantui. Läimäys on pieni hinta sille että asioista aletaan puhua todellisuuden eikä teorian kautta.
Inkluusio on monen kohdalla sama kuin heitteillejättö -sen tämä todellisuus ja käytäntö on osoittanut. On harvoja joiden kohdalla se toimii. Integraatio on mielestäni paremmin sovellettua koska se ei anna mahdollisuutta syrjäyttää oppilaiden yksilöllisiä oikeuksia.

12:37 ip.  
Anonymous Henna said...

Jos kiinnostaa tutustua nuoren Asperger-naisen ajatuksiin, niin minulla on kotisivut osoitteessa http://hennajatuisku.suntuubi.com Sivuilla on minun itse oman mielikuvitukseni pohjalta kirjoittamiani tarinoita, blogi, jossa on ihan hyviä vinkkejä muillekin Aspergerin syndroomaan liittyen ja linkkikokoelmassa on monenlaisia linkkejä mm sairauksiin ja vammoihin liittyen. Siellä on myös vieraskirja johon voi kirjoittaa. Ja varmasti mukavaa luettavaa ja mielenkiintoista juttua blogissani Asperger-lasten vanhemmille siitä, millainen on Asperger-henkilö aikuisena. Tervetuloa sivuilleni! T: Henna

10:27 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Tuohan kuulostaa autistilta, eikä aspergerilta. Asperger on käsittääkseni pikku-proffa, yleensä vetäytyvä ja rauhallinen. Autisti taas vetää kaiken paskaksi kun ei kestä enää melua, hälinää, muita oppilaita - tai omaa turhautumistaan, kun ei ymmärrä tehtäviä. Autisti tarvitsee oman hoitajan - oli kyse koulusta, iltapäiväkerhosta tai tarhasta - tai kodista! Säälin opettajaa! Rehtorin olisi kuulunut erota, eikä opettajan.

12:17 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home