lauantaina, helmikuuta 18, 2006

Tietoja tietojen päälle

Turun Radion mukaan matkailuyrittäjiä kummastuttavat uudet, yrittäjiltä vaaditut kirjaustiedot:

Vastedes muun muassa leirintäalueiden pitäjät ja aamiaismajoituksen tarjoajat joutuvat kirjaamaan yöpyjien tiedot.

Tietoja on säilytettävä vuoden ajan. Sinänsä voisi sanoa, että pitäähän hotellinkin kirjautuessa antaa henkilötiedot. Eivät minua kummastuta mitkään pyydetyt tiedot sinänsä. Kummastuttaa se, mitä hyötyä niistä pitäisi oleman?

Ongelma on tietojen seulominen. Koneet eivät pysty käymään koko ajan lisääntyvää tietovuorta läpi ja osoittamaan yhteneväisyyksiä tai epäilyttäviä kohtia. Tätä tietojen keruuta on koko maailmassa lisätty WTC-tornien räjähdyksen jälkeen. Kun terroristeista alettiin etsiä tietoja, todettiin, että kaikki palat olivat viranomaisten hallussa, palapeliä vain ei ollut osattu koota. Mitä enemmän tietoa kerätään, sitä vaikeampi kokonaisuutta on nähdä. Kun jotakin on tapahtunut, voidaan työskennellä taaksepäin ja etsiä relevantteja osia. Silloin siitä ei ole enää hyötyä. Ainoa hyödyllinen tieto on sellainen, joka estää jonkin teon tapahtumasta, ja siihen kaiken maailman rekisterit, puhelintiedot ja sormenjäljet eivät pysty. Nokkela ihminen pystyy. Nokkelat ihmiset ovat harvassa. Mitä enemmän hukutaan koneelliseen tietoon, sitä vähemmän painoa pannaan nokkelalle ihmiselle, joka ottaa yhteyden viranomaisiin ja sanoo: "Täällä on sellainen asiakas... minusta hänessä on jotakin outoa..." Todennäköisimmin viranomaiset ovat käymässä läpi jotakin tietokantaa ja nokkelalle ihmiselle vastaa puhelinautomaatti. Sitten jossakin sanoo BANG.