Dumppauksen loppu
Kehitysmaihin dumppaamisen loiston päivät tuntuvat olevan ohi. Kiina ei salli ulkomaisen yhtiöiden rakentaa tupakkatehtaita alueelleen, ja nyt Intia on kieltämässä asbestivaaran vuoksi lehtotukialuksen romun purkamisen laivanromuttamoissaan.
Kyseinen romu on Ranskan laivaston ylpeys, lentotukialus Clemenceau. Se sisältää niin paljon asbestia, että Egypti ei ole heti sallinut sen kuljetusta Suezin kanavan läpi. Kun se saatiin kanavasta, Intia kieltää sen tulon aluevesilleen. Ranskalaiset vannovat purkaneensa jo suurimman osan asbestista, mutta heitä ei taideta uskoa. Jos alus olisi niin vaaraton kuin ranskalaiset väittävät, he olisivat voineet purkaa sen itse. Onhan se onnistuttu rakentamaankin Ranskassa. Lainaukset Helsingin Sanomista:
Intia on tosin oppinut pilapiirroskohusta jotakin. He eivät halua Clemenceausta nousevan julkista juttua Intiassa.
Kyseinen romu on Ranskan laivaston ylpeys, lentotukialus Clemenceau. Se sisältää niin paljon asbestia, että Egypti ei ole heti sallinut sen kuljetusta Suezin kanavan läpi. Kun se saatiin kanavasta, Intia kieltää sen tulon aluevesilleen. Ranskalaiset vannovat purkaneensa jo suurimman osan asbestista, mutta heitä ei taideta uskoa. Jos alus olisi niin vaaraton kuin ranskalaiset väittävät, he olisivat voineet purkaa sen itse. Onhan se onnistuttu rakentamaankin Ranskassa. Lainaukset Helsingin Sanomista:
"Toivooko se [Ranskan hallitus] voivansa vakuuttaa intialaiset työläiset siitä, että heidän Clemenceauta purkaessaan saamansa dramaattiset sairaudet ovat vain Ranskan armeijan loistokkuuden oheisvahinkoja?" kysyi Ranskan Greenpeacen kampanjajohtaja Yannick Jadot järjestön tiedotteessa.
Intia on tosin oppinut pilapiirroskohusta jotakin. He eivät halua Clemenceausta nousevan julkista juttua Intiassa.
Tuomarit Arijit Pasayat ja S.H. Kapadia myös kielsivät mielenosoitukset asiasta puolesta tai vastaan. Sanomalehdet eivät myöskään saa julkaista laivasta artikkeleita.
Jutussa on toki toinenkin puoli. Intiassa laivaromuttamo on enemmän kuin valmis ottamaan Clemenceaun vastaan ja hyvin ärtynyt tästä viivyttelystä. Kyseessä on työläisten elanto. Näin kirjoittaa The Times of India:
Since my arrival at Bhavnagar airport and all through my journey to Alang, I felt the anger and helplessness of shipyard workers in the face of arguments of certain milieus detached from realities and directly threatening their livelihood.
It is the conviction of these workers that if Clemenceau, which represents 10 times the average weight of ships usually handled in Alang, does not arrive, it will be end of this activity in India.
This will be most unjust because this country will find itself penalised even though it is making efforts, since the past few years, to bring itself in line with international norms in this sector.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home