Bussikuskien koulutusta
Työtehoseuran aikuiskoulutuskeskus on kouluttanut bussinkuljettajia viimeiset kaksi vuotta. Rahaa on, tarvetta on, työttömiä on; jostakin syystä vain koulutetuksi ei saada.
Ennen aikuiskoulutuskeskusta bussinkuljettajien koulutus oli jossakin määrin Villiä Länttä. Jouduimme sekaantumaan pariinkin tapaukseen (kielenkääntäjinä), joissa maahanmuuttajia "koulutettiin" ja luvattiin pysyvä työpaikka. Koska oikeusjutut ovat tietääkseni vielä kesken, en rupea nimiä esittämään, mutta kyseessä oli selvä huiputus. "Koulutettavia" käytettiin halpa-arvoisissa aputöissä ja juuri, kun kurssin piti päättyä, sanottiin irti jollakin tekosyyllä (poissaolo, johon oli pyydetty lupa etukäteen; epäonnistuminen vaikeassa kielitaitokokeessa). Koulutusrahat tulivat firman tilille, mutta bussinkuljettajia ei saatu aikaan.
TE-keskus ei tällaista huiputusta harrasta, mutta jotenkin vain tarve ja tarjonta eivät kohtaa.
Helsingin Sanomat kuvaa ajokaaosta seuraavasti:
Jos kysymys on vanhasta budjetointiongelmasta, eli että rahoja ei voi siirtää vuodenvaihten yli, tähän pitäisi saada korjaus. Kirjanpito tuntee sellaisen ilmiön kuin "siirtosummat". Kannattaisiko ottaa käyttöön?
Ennen aikuiskoulutuskeskusta bussinkuljettajien koulutus oli jossakin määrin Villiä Länttä. Jouduimme sekaantumaan pariinkin tapaukseen (kielenkääntäjinä), joissa maahanmuuttajia "koulutettiin" ja luvattiin pysyvä työpaikka. Koska oikeusjutut ovat tietääkseni vielä kesken, en rupea nimiä esittämään, mutta kyseessä oli selvä huiputus. "Koulutettavia" käytettiin halpa-arvoisissa aputöissä ja juuri, kun kurssin piti päättyä, sanottiin irti jollakin tekosyyllä (poissaolo, johon oli pyydetty lupa etukäteen; epäonnistuminen vaikeassa kielitaitokokeessa). Koulutusrahat tulivat firman tilille, mutta bussinkuljettajia ei saatu aikaan.
TE-keskus ei tällaista huiputusta harrasta, mutta jotenkin vain tarve ja tarjonta eivät kohtaa.
Rehtori Keijo Mäenpään mukaan alkuvuodesta 2005 vaivasi opiskelijapula. Hän kuitenkin myöntää, että loppuvuodesta tulijoita olisi ollut enemmän kuin kouluun voitiin ottaa.
Helsingin Sanomat kuvaa ajokaaosta seuraavasti:
Kuljettajat tekevät ylitöitä ja esimiehet ajavat aamuisin ruuhkavuoroja ennen kuin menevät konttorille varsinaiseen työhönsä.
Kun tilanne menee tiukaksi esimerkiksi flunssa-aallon takia, vuoroja jää ajamatta.
Jos kysymys on vanhasta budjetointiongelmasta, eli että rahoja ei voi siirtää vuodenvaihten yli, tähän pitäisi saada korjaus. Kirjanpito tuntee sellaisen ilmiön kuin "siirtosummat". Kannattaisiko ottaa käyttöön?
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home