sunnuntaina, kesäkuuta 19, 2005

Rengasrikko

Formula 1 on ollut menossa nokilleen jo kauan. Milloin syynä on ollut Ecclestonen ahneus, milloin TV-yhtiöiden rokottaminen, milloin Ferrarin puuduttava ylivoima. Sääntöjä on rukattu, viime aikoina jopa osakilpailusta toiseen. Nyt kilpailu on taas kerran kaatumassa - nyt renkaisiin.

Kisaa seuranneet muistavat, miten Kimi Räikkönen kolme viikkoa sitten ajoi nelikulmaisella renkaalla ja sitten pamautti seinään viimeisessä mutkassa. Samaa (epä)onnea on ollut useilla muillakin ajajilla viime osakilpailuissa. Ralf Schumacher ei pysty ajoon tänään Indianapolisissa, koska hänen autonsa tömähti rengasrikon takia vapaissa harjoituksissa. Molemmat Toyotat romuttuivat myös samasta syystä.

Michelin on ollut turmarenkaiden valmistaja. Nyt yhtiö varoittaa käyttämästä heidän renkaitaan Indianapolisissa ja tuottaa paikalle uusia renkaita, joista sopii valita. Pari pikkujuttua: säännöt kieltävät ja uusia renkaita ei ole kokeiltu radalla.

Tallit ja kuljettajat eivät silti ole innokkaita ajamaan räjähtelevillä renkailla. Parannusehdotuksia on sadellut. Yhtenä keinona vaaditaan hidastuksia rataan. Siitä taas ei pidä Indianapolis. Renault uhkaa boikotilla. Kaikki seitsemän Micheliniä käyttänyttä tallia uhkaa yhdellä jos toisellakin. Ecclestone uhkaa hypätä ikkunasta, jos Formula nolataan amerikkalaisyleisön halveksuvien katseiden edessä. Sanalla sanoen, Formulalla menee yhtä huonosti kuin EU:lla.

Uskallan silti ennustaa 1) että kaikki tallit, myös Renault, seisovat lähtöruuduissa tänä iltana, 2) näemme spektaakkelimaisia seinään ajoja. Indianapolis on Cart-rata, siellä mennään betoniin että paukahtaa. Yleisö katsoo ahneesti radalla ja televisioiden äressä. Ayrton Sennan kuolemasta on aikaa, lisää verta radoille! Ja mainostulot sen kuin kasvaa!