maanantaina, heinäkuuta 23, 2007

Töpeksintää ja kansan halveksuntaa

Valtionyhtiöt eivät opi. Huomautan käyttäväni sanaa "valtionyhtiöt" niistä firmoista, joiden muodollinen omistus voi olla mitä tahansa, mutta jotka aikaisemmin olivat valtiojohtoisia eivätkä ole koskaan päässeet eroon tsaarin ajan virkakoneiston ajattelustaan.

VR on luonnollisesti ja ansioituneesti listan ykkönen. En nyt tarkoita heidän "kävellen olisitte jo perillä" -toimintaansa, vaan hämmästyttävää kykyä tiedottaa, joustaa ja yleensä ottaa huomioon sellaiset kummallisuudet kuin asiakkaat. Viimeksi lipunmyynti lakkasi; lippuja sai vain konduktööreiltä, mutta kuten Aamulehti tiedotti:

VR peri häiriön aikana täyden hinnan.

Kun viimeksi helteen aikana junat seisoivat määrättömiä aikoja, tiedotusta ei edes ajateltu - ei junissa eikä asemilla. Junissa nääntyvät ihmiset eivät saaneet edes vettä (paitsi tietenkin täydellä hinnalla, mikäli junassa oli ravintolavaunu). VR saa olla iloinen, että kukaan ei kuollut käsiin.

Finnair toimii aivan samalla tavalla. Muistanpa pari matkaa itsekin. Kun olin menossa Goaan, ei tullut konetta eikä tiedotuksia. Tuntikausien odotuksen jälkeen saimme ärtyneen ilmoituksen, että Goaan menijät saavat ilmaisen kahvin ja viinerin. Muuta emme sitten aiheesta kuulleetkaan. Goassa olimme lopulta 25 tuntia myöhässä sen kahvin ja viinerin voimin. Toisella kerralla Karibian kone oli jo lastattu, ja siinä me istuimme ja ihailimme Sutulan lentokenttää. Taisi kulua kaksi tuntia, kun väki rupesi olemaan kapinan partaalla. Silloin tuli joku sanomaan, että emme pääse lähtemään, koska kahvinkeitin on rikki. Joku onneton matkustaja kysyi valittavasti:

Emmekö voisi juoda teetä?


Emme ilmeisesti voineet.

YLE pani tänä iltana ohjelmia sekaisin. Yritin seurata oletettavasti mielenkiintoista Prismaa ajan olemuksesta. Yllättäen ohjelman tekstit kertoivat - sinänsä myös mielenkiintoisesti - Katariina Suuresta. Vaihdoin kanavaa enkä edes suuremmin kummastellut. Tämän vuoksi ne TV-maksut koko ajan nousevat - jotta saisimme kaksi ohjelmaa yhden hinnalla.

2 Comments:

Blogger Zepander said...

Myönnän etten herkeämättä tuijottanut ruutua Prisman aikana, mutta suuren osan ohjelmasta katsoin oikeasti. En huomannut tekstikämyä. Oisko se ollut sitten vain digitalouksien ylimääräinen etu? Mä kun oon ana.

10:39 ip.  
Blogger Mikael said...

Jeps, anassa ne tekstit on vissiin upotettu siihen kuvaan, joten vääryyksiä kanava ei voi ladella. Tietty nauhasta voi välissä puuttua tekstit kokonaan.

Mutta digilläpä kanava voi lähettää vaikka kymmentä eri kieltä tekstejä, ääntä ja sitten vielä sitä videokuvaa. Boxiraukka yrittää sitten liimailla niitä päällekäin jotenkin järkeväksi.

Joskus koodaukset kanavan päästä sekoilevat ja saa sitten pohtia Katariina Suurta luonnon ihmeilliäisten sijasta, ihmisraukka.

Matkustaessa kaikenlaista tapahtuu, sen ymmärtää, mutta typerää tuo tiedottamattomuus...

4:46 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home