perjantaina, syyskuuta 30, 2005

Punasilmätaksit

Helsingin Sanomien mukaan takseilta puuttuu tuhat kuljettajaa. Hesarille tyypillisesti lehti ei mainitse, onko puhe Helsingistä, Uudeltamaalta vai peräti koko Suomesta. Ilmeisesti kuitenkin on kyse taksirengeistä, ei taksiyrittäjistä - taksiluvista tapellaan.

Nähtävästi taksiyrittäjä voi palkata kuljettajan tuntipalkalla. Yleinen tapa ainakin jututtamieni taksirenkien suhteen on, että kuljettaja saa 30% kyydin hinnasta. Tyhjät tunnit ovat siis ilmaista aikaa. Tamperelaiset taksiyrittäjät ovat jo vuosia valittaneet, että erityisesti juhlapyhiksi ei saa ajajia. Lähtisittekö itse viettämään jouluaattoa taksissa odottamassa, että sattuisi kyyti tai pari, joista saisi 30% kyydistä?

Muitakin ongelmia taksikuljettajilla on. Pitkät vuorokaudet ovat tavallisia. Perheemme tuntee henkilökohtaisesti taksirengin, joka saattaa lähteä ajoon perjantai-iltana ja ajaa yhtäjaksoisesti sunnuntaiaamuun. Toinen tuttu - taksiyrittäjä itse - ajoi vuorokausia niin, että nukahti taksissa tunnin tai pari ja jatkoi sitten seuraavat 24 tuntia. Taksarit ovat periaatteessa hyviä ja kokeneita kuljettajia, mutta menisin mieluummin punasilmäkanin kyytiin kuin miehen, jonka tietäisin ajavan toista tai kolmatta vuorokautta putkeen. Jos ratin takana olisi "fiksu ja kielitaitoinen opiskelija" eikä rattia kaksikymmentä vuotta pyörittänyt ammattikuljettaja, minua hirvittäisi vieläkin enemmän.

Yksi viime aikojen räikeimmistä tapauksista paljastui hiljan Hämeessä, missä kuljettaja huhki seitsemässä kuukaudessa yli vuoden työt.
"Pyöreästi kaksituhatta tuntia vuoden alusta elokuun 5:nteen. Alkoi silloin vaatia palkkojaan ja joutui ulos".



Onko ihme, että ala ei houkuttele?