lauantaina, lokakuuta 22, 2005

Eettiset banaanit


Chiquitan uusi mainoskampanja esittelee banaanilla loikoilevan lehtisammakon. Kyseessä ovat "eettiset banaanit".

Kummaa touhua. Sammakot eivät ainakaan banaanien parissa hengissä selviä - kaikki Chiquita-banaanit on ruiskutettu torjunta-aineilla niin, että norsukin kuolisi. Etiikka ei myöskään koske työntekijöitä; reilun kaupan banaaneista ei ole kysymys.

"Ohjenuoraamme kuuluu, että jokainen työntekijä saa palkan joka riittää kattamaan kaikki tarpeelliset menot ja hyvään elintasoon. Chiquitan työntekijät nauttivat alallaan parhaimpia palkkoja Latinalaisessa Amerikassa", mainostaa markkinointiassistentti Sanna Tapio Chiquita Nordicista.

Reilun kaupan kannattajilla on toinen näkemys:

"Lähdemme siitä, että palkan on katettava elinkustannukset. Ei riitä, että viljelijä saa oman maansa tai (kansainvälisen työjärjestön) ILO:n kriteerien mukaisen minimipalkan."

Mikä tämän sammakkokampanjan idea siis on? Hämmentää reilun kaupan banaaneiden myyntiä vai keksiä muuten vain jokin söpö tunnus? Saman tien olisi voitu panna Kermit-sammakko mainostamaan banaaneja - Kermit ainakin on tunnettu hahmo.

1 Comments:

Blogger Matti said...

Eikös sammakon idea ole se, että Chiquita suojelee jotain sademetsäalueita (joissa ne sammakot kai sitten asustavat) Rainforest Alliance- nimisen järjestön kanssa. Lisätietoa googlella noilla hakusanoilla.

5:52 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home